Darbs klasē vai auditorijā vienmēr pieprasa labu dzirdi, tāpēc dzirdes traucējumi gan nepastarpināti, gan pastarpināti var būtiski ietekmēt izglītības apguves un mācību procesu. Mācību telpās parasti ir daudz cilvēku, kuri cits no cita atrodas attālināti, nereti valda liels fona troksnis (proti, ir daudz skaņu avotu) – šie faktori vēl vairāk samazina spēju dzirdēt cilvēkiem ar lielāku vai mazāku dzirdes zudumu. Tāpēc nereti tieši sūdzības par nespēju skaidri sadzirdēt vai saprast skolotāja (pasniedzēja) vai klases/studiju biedru teikto var būt pirmā norāde tam, ka jādodas pie speciālista un jāpārbauda dzirde. Diemžēl dzirdes traucējumi jauniešu vidū ir visai izplatīts un pieaugošs fenomens – lielā mērā “pateicoties” augstajam sadzīves fona trokšņa līmenim, kā arī intensīvajam viedo tehnoloģiju lietojumam.
Kā izpaužas dzirdes traucējumu sekas?
Dzirdes traucējumu rezultātā var kristies sekmes – mācību viela tiek apgūta nepilnīgi, jo rodas grūtības iesaistīties stundu darbā ar apjomīgu audiālo saturu. Dzirdes zudumam var būt arī ilgtermiņa ietekme uz izglītību un mācīšanos. Tā, piemēram, dzirdes zudums palielina kognitīvo slodzi, bērnam vai jaunietim visu laiku cenšoties noteikt īsto skaņas avotu, “atšifrēt” runāto informāciju. Šīs papildu pūles var izraisīt nogurumu, samazināt uzmanību un radīt grūtības koncentrēties uz akadēmiskajiem uzdevumiem. Saskaņā ar pētījumiem, jauniešiem, kuriem ir dzirdes zudums, kopumā ir mazāka iespēja iegūt augstāko izglītību, un viņiem var būt grūtības uztvert abstraktas idejas.
Tāpat dzirdes traucējumi var būt šķērslis dalībai klases/grupas aktivitātēs un cēlonis kontakta trūkumam ar vienaudžiem, kā arī kļūt par iemeslu sociālai atstumtībai un emocionāliem izaicinājumiem, tajā skaitā izraisot neapmierinātību, trauksmi, kā arī – zemu pašvērtējumu un motivācijas zudumu.
Savlaicīgas rīcības nozīme
Atliekot dzirdes speciālista apmeklējumu, tiek zaudēts laiks. Pilnvērtīgai zināšanu un izglītības ieguvei svarīgais laiks. Dzirdes traucējumu savlaicīgas kompensācijas uzsākšanai būtiskais laiks. Ir svarīgi apzināties – jo ātrāk tiek diagnosticēta dzirdes pasliktināšanās un noteikti tās cēloņi, kā arī uzsākts dzirdes aparātu lietojums, jo labāk iespējams novērst tālāku dzirdes zudumu. Starp citu, pēdējos gados aizvien vairāk attīstās un ir pieejams dažādu palīgierīču klāsts, kas paredzēts izmantošanai tieši mācību procesā un izglītības iestādē. Piemēram, Roger bezvadu mikrofoni.