Lai varētu konstatēt bērnam attīstības traucējumus, ir jāzina, kā notiek bērna normāla attīstība. Ja mēs zināsim bērna attīstību pa mēnešiem, mēs varēsim tai sekot līdzi un uzreiz pamanīt, ja kaut kas nenotiek tā, kā tam vajadzētu notikt. Bērnam, kurš tikko nācis pasaulē, ir jāadaptējas apkārtējai videi un jāiemācās uztvert apkārtējo pasauli tā, kā to uztveram mēs. Pirmie 2 dzīves gadi ir svarīgākie gan dzirdes, gan valodas attīstībā.
Kā tad tas notiek?
Pirmajā mēnesī vesels mazulis sāk apzināti koncentrēties uz pieaugušo. Mazulis pārstāj raudāt, ja pie viņa pienāk pieaugušais, un nomierinās, kad tiek paņemts rokās. Bērns pamostas no miega pie skaļām skaņām. Skaļu skaņu ietekmē novēro ķermeņa lielās kustības, piem., kustina rociņas, kājiņas. Vērojamas arī citas bērna reakcijas uz skaņu, piem., platas acu spraugas, paplašinās acu zīlītes, vēdekļveida pirkstu izstiepšana. Bērns dzird 80 dB skaļu skaņu.
4 līdz 6 nedēļu vecumā pie skaņām mainās bērna reakcija (grūdienveida acu aiztaisīšana un attaisīšana). Bērns reaģē uz vecāku sarunām, pergamenta vai zīdpapīra čaukstoņu un sak lokalizēt skaņas avotu ar acu kustībām. Bērns dzird 70 dB skaļu skaņu.
3.– 4. mēnesī smaids ir bērna izturēšanās pastāvīga sastāvdaļa. Šajā vecumā bērns sāk dūdot un griež galvu uz sāniem, meklējot skaņas avotu, bet nelokalizē skaņas virs un zem sevis. Bērns priecājas par savu balsi un uz runu reaģē ar balsi. Dzird 60 dB skaļu skaņu.
6. – 9. mēnesī bērns pēc mīmikas un balss intonācijas saprot, ja māte viņu uzrunā stingrāk. Bērns veido jaunas zilbes (da, ra, ga, ge) un saista tās ritmiskās kopās (dadada, gegege). Tas ir lallināšanas periods. Viņš labi dzird visas skaņas un pagriežas uz skaņas avota pusi (lokalizē skaņas avotu no sāniem). Sāk reaģet uz trokšņiem ārpus telpas. Satraucas pie nepazīstamām skaņām. Saka un rāda „atā”.Dzird 40 dB skaļu skaņu.
10.– 12. mēnesī lokalizē skaņu no sāniem un zem sevis. Bērns saprot izteiktus aizrādījumus (nē, nedrīkst). Seko uzaicinājumam kaut ko darīt. Reaģē uz mūziku, meklējot skaņas avotu. Saprotami izrunā pāris vārdus. Dzird 30 – 40 dB klusu skaņu.
Piecpadsmitajā mēnesī bērns labi saprot teikto. Bērns labi dzird un precīzi nosaka skaņas avotu. Turpina lietot žargonvārdus, tuvinot tos īstajiem vārdiem.
Divu gadu vecumā bērns imitē divas līdz trīs vārdu frāzes, seko divu pakāpju norādījumiem, saprot no 250 līdz 300 vārdiem. Ekspresīvais vārdu krājums palielinās līdz pat 30 vārdiem un vairāk. Bērns sāk uzdot jautājumus, izmanto vietniekvārdus, teikumus sastāda vismaz no diviem vārdiem. Seko čukstus balsī iztektam uzaicinājumam. Sarunājas ar citiem savā valodā, iemācās pazīstamus trokšņus (auto, dzīvnieku skaņas). Dzird 20 db klusu skaņu.
Protams, jāņem vērā tas, ka katra bērna attīstība ir individuāla un tā var atšķirties. Nav tādu konkrētu robežu, kurās bērnam ir jādara konkrētas lietas, tās ir tikai aptuvenas, lai varētu orientēties bērna attīstībā un pēc iespējas ātrāk konstatēt traucējumus attīstībā.